למידה לכל אורך החיים

גיל אינו מחסום ללמידה. למידה היא בשבילך. למידה לאורך החיים (Life Long learning ) רואה בלמידה מהות בסיסית וחיונית לקיום ולהתנהלות של פרטים, חברות ומדינות. למידה לאורך החיים אינה רק כלי פעולה, היא גם תפיסת עולם שמגדירה את הלמידה כאמצעי מרכזי להתפתחות אישית, כלכלית, חברתית ותרבותית.
למידה לכל אורך החיים

מוכרת כחיונית להתמודדות עם משימות החיים במציאות עכשווית ונתפסת כמאפשרת לאנשים

לשלוט בגורלם, לתרום לחברה ולהיערך לאתגרי העתיד. הלמידה לאורך החיים מקנה לפרט

תחושת סיפוק עצמי ותורמת לאזרחות פעילה.

למידה, אם כך,  ממשיכה ומתרחשת לאורך כל טווח החיים, גם בגיל מבוגר ביותר. ללמידה יש תכונה מעניינת: ככל שלומדים יותר, כן מסוגלים ללמוד עוד ועוד. למידה יוצרת קשרים בין מידע קודם וחדש, מעוררת אתגרים מחשבתיים וגורמת להתחדשות.

ניתן לתאר את הלמידה בצורותיה הגבוהות כהבנה, ראייה אחרת של הדברים ואפילו גם כשינוי של האישיות. הדבר נכון לכל גיל ולכן הצורך והרצון של אנשים בגיל השלישי ללמוד הוא טבעי. החשיבות של למידה בגיל המבוגר מודגשת גם באמצעות דגם ההתפתחות של אריקסון הרואה בלמידה בשלב ההתפתחותי השמיני (חוכמה/שלמות) צורך הכרחי גם עבור המבוגרים עצמם וגם עבור החברה בה הם חיים. הרפלקציה אודות הידע והניסיון שלהם מתאפשרת בעקבות הלמידה והיא מהווה עוגן מרכזי בהתפתחותם התרבותית.

בנוסף לכך, ממצאי ארגון הבריאות העולמי מצביעים על כך, שחינוך ולמידה מהווים גורמים חשובים שמאפשרים מעורבות בחברה ותורמים להעלאת איכות החיים. מחקרים מאשרים כי מעורבות בפעילות משמעותית בגיל השלישי תורמת לבריאות טובה, לשביעות רצון מהחיים ולאריכות ימים. בנוסף, היא מצמצמת את הפגיעות למחלות פיזיות ונפשיות.

מחקרים מצביעים באופן חד משמעי, שללמידה יש תפקיד חשוב בהזדקנות חיובית. למידה בגיל זקנה חשובה במיוחד בחברה דינאמית המתאפיינת בשינויים טכנולוגיים רבים. בתנאים אלה למידה מאפשרת לאנשים מבוגרים להפיק תועלת מחידושים טכנולוגיים ומדעיים רבים, ולשפר את איכות חייהם. למידה פורמאלית ולא פורמאלית גורמת לתחושת הנאה מהחיים, ביטחון עצמי, סיפוק עצמי, פיתוח מיומנויות הסתגלות בתחומים שונים, הגברת מעורבות חברתית ושיפור במצב הבריאות. בנוסף, ממצאים של מספר מחקרים נוירולוגיים מצביעים על כך, ש"התעמלות אינטלקטואלית" בגיל השלישי עשויה לא רק לחזק את התפקוד המנטאלי, אלא אף להקטין את הירידה בזיכרון. קיימים גם ממצאים שמעידים על כך שעידוד הפעילות המנטאלית בגיל שבעים ומעלה משפיע בחלקו על ירידה ביכולת הזיכרון ובעלייה בידע הוורבאלי.

כמו כן, מחקר עדכני שעסק במבחנים נוירו-פסיכולוגיים של המבוגרים מצביע על כך שירידה בתפקוד של מערכות קוגניטיביות, בהתייחס לידע ורבאלי וזיכרון לטווח הארוך קטנה יותר בקרב קשישים בעלי רמה השכלתית גבוהה יותר. לאחרונה, אף הועלתה השערה המנוגדת לדעה שרווחות במחקרים מדעיים קודמים והיא שיצירת תאי מוח נמשכת גם בגיל זקנה ופעילות קוגניטיבית עשויה להציע אף מסלולים עצביים חדשים במקום אלה שנהרסו.

מוטיבציה וביטחון עצמי הינם תנאים חיוניים ללמידה מוצלחת בכל גיל, אך הם חשובים במיוחד בגיל המבוגר. המוטיבציה העומדת מאחורי רצון בני הגיל השלישי ללמוד מאוד מגוונת. תוצאות המחקר הנוכחי מצביעות על כך, שהגורם הנפוץ ללמידה מוצלחת הוא הרצון לפעילות מנטאלית מאתגרת לאורך החיים. בין המניעים הנוספים ללמידה ניתן למצוא את הרצון למעורבות פעילה בחיים, יצירת קשרים חברתיים חדשים, כינון משמעות ועוד.

מה על אדם מבוגר המעוניין ללמוד תכנים ומיומנויות חדשות לעשות? בשלב ראשון, להתרחק מהמשפט "זה כבר לא בשבילי", בשלבים הבאים להגדיר את נושאי ומטרות הלמידה, לרכוש מיומנויות למידה מתאימות ולבחור סביבת למידה נכונה.     

ממצאי מחקרים אחרונים מצביעים על גמישות המוח גם בגיל מבוגר. לפי ממצאים אלה על האדם להמשיך ולהפעיל את מוחו בצורה אקטיבית, ללמוד דברים חדשים ולא להירתע מפעילויות קוגניטיביות הדורשות מאמץ, כמו למידת שפה חדשה. נהפוך הוא! מאמץ וטיפול אקטיבי במידע ישמרו על מוחנו ועל הזיכרון. 

אחד ממפגשי הלימידה שיעשירו לכם את הדעת, יעניקו לכם זוויות חדשות ומעניינות עם יוצרים ואמנים ישראלים הוא "לגעת ברוח". איש הרדיו והטלווזיה יואב גינאי בשיחה אישית עם יוצרים כמו: יזהר כהן, רינה שיינפלד, עדנה מזי"א ועוד.

לפרטים והזמנות צרו אתנו קשר:

מוזמנים לשתף:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp